ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloop ABC

Hardloop ABC

Oestrogeen

Het vrouwelijk geslachtshormoon. Testosteron is het mannelijk geslachthormoon.

Olijfolie

Olijfolie is een plantaardige olie die uit olijven wordt gewonnen. Gebruik olijfolie of zonnebloemolie in plaats boter of margarine bij het bakken, omdat deze oliŽn veel meer onverzadigde vetzuren bevatten.

Omslagpunt

Zie: AnaŽrobe drempel.

Ontbijtkoek

In ontbijtkoek zit weinig vet en veel koolhydraten. Dus heel geschikt voor duursporters. Voedingswaarde per 100g: vet 1gram , koolhydraten: 70 gram, eiwit 2.5 gram.

Onverzadigde vetzuren

Zie: Vetzuren.

Osmolaliteit

De osmolaliteit van een drank betekend het aantal deeltjes in water. De osmolaliteit van dranken wordt aangegeven als: isotoon, hypotoon en hypertoon. Bij isotone dranken is het aantal deeltjes gelijk aan het bloed. De opname van de drank door het lichaam zal iets minder snel verlopen dan bij een hypotone drank. Bij hypotone dranken bevatten minder deeltjes dan het bloed. Het vocht snel door het lichaam wordt opgenomen door de sterke osmotische werking. Hypertone dranken bevatten veel deeltjes. Dranken die meer dan 400 mg/Osm/kg worden hypertoon genoemd. Hoe meer deeltjes in een oplossing, hoe langer het duurt voordat de drank uiteindelijk in het bloed wordt opgenomen.

Osteoporose (botontkalking)

Osteoporose is een aandoening waarbij de hoeveelheid bot in de beenderen steeds minder wordt. Hierdoor neemt de kans op botbreuken toe. Vooral vrouwen op latere leeftijd hebben last van osteoporose. Deze ontkalking kan vertraagd worden: voldoende beweging (ook op jongere leeftijd, zodat de botdichtheid uitstekend blijft) en de voeding moet voldoende calcium en vitamine D vatten.

Overpronatie

Bij overpronatie zakt de voet tijdens het hardlopen te veel naar binnen. Hierdoor wordt de achillespees te zwaar belast. Dit kan voorkomen worden door te kiezen voor een schoen die deze overpronatie tegengaat. Bij dit type schoen is de linker hak en de binnenzijde van de tussenzool het materiaal duidelijker steviger. Voor meer info: Informatie hardloopschoenen.

Overtraindheid

Wanneer je van je lichaam meer vraagt dan je lichamelijk en geestelijk aankan is de kans op overtraindheid groot. Het is daarom belangrijk dat je zorgt voor een goede trainingsopbouw, voldoende rust, goede voeding en leer te luisteren naar je lichaam. Voor meer info: Overtraindheid.

Hardloop ABC