ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloop ABC

Hardloop ABC

Zatopek, Emil

Tsjechische hardloper die ook bekend stond om zijn karakteristieke loopstijl: die was verkrampt en zijn hoofd schudde van links naar rechts. Ondanks deze loopstijl won Emil Zatopek bij de Olympische Zomerspelen 1952 in Helsinki drie gouden medailles: op de 5000 meter, 10.000 meter en marathon. Emil Zatopek vestigde 18 wereldrecords. Hij was de eerste die de 20 km binnen één uur liep. Ook was Zatopek de eerste atleet die de 10.000 meter onder de 29 minuten liep (28.54.2). Zijn bijnaam was: de locomotief.

Ziekte

Wanneer je ziek(jes) of geblesseerd bent zal je het een en ander moeten aanpassen. Je zult je trainingsschema moeten veranderen. Bij koorts mag er niet gesport worden, omdat het gevaarlijk is: een infectie van de hartspier is niet uitgesloten. Ook moet je de samenstelling van je voedsel veranderen. Meer eiwitten, vitaminen, mineralen en eventueel water. Minder koolhydraten en vetten, omdat je energieverbruik lager is. Neem na een ziekte of blessure voldoende de tijd nemen om op je oude niveau terug te komen.

Zuivelproducten

Zuivelproducten zijn alle melkproducten, kaas en boter. Zuivelproducten bevatten veel belangrijke voedingsstoffen. Zonder deze voedingsmiddelen is het bijna niet mogelijk een goede voeding samen te stellen. Zuivelproducten zijn rijk aan (afhankelijk van het soort): eiwitten, calcium (kalk), vetten, vitamine (B2, B6, B12, A, D en foliumzuur.

Zomer

Hardlopen tijdens warme zomerdagen kan natuurlijk prima. Je moet wel wat maatregelen nemen. Je zult overdag meer moeten drinken. Op een erg warme dag kan je het beste in de vroege ochtend of op de late avond gaan hardlopen, omdat het dan een stuk minder warm is. In de zomer bij temperaturen rond de 25 ° Celsius is het verstandig langzamer en korter te trainen en meer te drinken voor en na de training. Hardlopen bij 28 ° Celsius en hoger is onverstandig. Voor meer info: Hardlopen in de zomer.

Zonnebloemolie

Zonnebloemolie is een plantaardige olie die uit zonnebloempitten wordt gewonnen. Gebruik zonnebloemolie of olijfolie in plaats boter of margarine bij het bakken, omdat deze oliën veel meer onverzadigde vetzuren bevatten.

Zout

Met andere woorden: natriumchloride of NaCl. Zout is onmisbaar voor bijna alle gerechten. Keukenzout is rijk aan allerlei mineralen en het zorgt voor een goede smaak. Ook is zout belangrijk voor de waterhuishouding. Over het algemeen wordt er te veel zout gebruikt. Probeer het gebruik zout te beperken. Hierdoor wordt de kans op hart- en vaatziekten kleiner.

Zwaaifase

De loopbeweging bestaat uit twee fases: de zwaaifase en de steunfase. De zwaaifase van de loopbeweging bestaat uit de achterste zwaaifase (deze begint bij het afzetten van de voet van de grond, het been beweegt zich naar achteren) en de voorste zwaaifase (deze eindigt het neerkomen van de voet op de grond). Voor een efficiënte looptechniek is het belangrijk deze zwaaifase en de steunfase goed uit te voeren. Voor meer info: Steunfase en Looptechniek.

Zweten

Door te zweten blijft het lichaam op de juiste temperatuur. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het verlies aan mineralen door zweet heel beperkt. Wel moeten sporters die gemakkelijk zweten hun dagelijkse behoefte aan magnesium, zink en ijzer in de gaten houden. Zorg ook voor de juiste sportkleding dat hoort bij het jaargetijde. Voor meer info: Water en Hardloopkleding.

Zwangerschap en hardlopen

Ook tijdens de beginfase van de zwangerschap wordt het aangeraden om flink gas terug nemen. Doe in ieder geval geen intervaltraining. Langzame duurloopjes kan je blijven doen zolang je dat prettig vind. Je kunt ook minder belastende sporten gaan doen zoals: aquajoggen, fietsen en zwemmen. Normaal gesproken kan na de bevalling de training na zo'n zes tot tien weken weer geleidelijk worden opgepakt.

Zuurstof

Door training zal het lichaam in de loop van de tijd minder zuurstof nodig hebben om de dezelfde arbeid te verrichten. Dit komt onder andere door toename van hemoglobine, capillairen in de spieren en bepaalde enzymen die bij de energielevering betrokken zijn.

Hardloop ABC






Overzichten
Looptraining

Hardloopschema's

Hardloopblessures

Hartslagmeter

Wedstrijden

Sportvoeding

Ideale gewicht

Tools

Hardlopen

Extra

Tips

Boeken

Site