ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloop ABC

Hardloop ABC

Radijs

Behandelingsmethode voor de eerste 48 uur na het ontstaan van de blessure. De hoofdletters staan voor: Rust, Altijd hoog houden, Druk en IJs. Omhoog houden: om bloed toevoer te verminderen. Drukverband: om de ontsteking te verminderen. IJs: om de ontsteking te verminderen. Voor meer info: Behandeling hardloopblessures.

Radcliffe, Paula

Paula Radcliffe, geboren op 17 december 1973, is een lange afstandloopster van wereldklasse. Momenteel bezit ze  de wereldrecords op de marathon en de 10 km. Radcliffe won tweemaal goud bij de wereldkampioenschappen atletiek. Olympische goud ontbreekt nog op haar Palmares. Link: www.paularadcliffe.com

Rekoefeningen of stretching oefeningen

Door tijdens de warming-up rekoefeningen te doen wordt de doorbloeding van de spieren beter. Ook worden de spieren soepeler en op lengte gebracht. Na afloop van de training doe je ook rekoefeningen om de spieren weer op lengte te brengen. Voor meer info: Rekoefeningen.

Rijst

Zilvervliesrijst en de gewone witte rijst zijn beide rijk aan koolhydraten. Omdat zilvervliesrijst niet bewerkt is de voedingswaarde een stuk hoger. Het gehalte aan vitaminen en mineralen is bij zilvervliesrijst minimaal twee keer zo hoog. Vooral het gehalte vitamine B1 is in gewone witte rijst een stuk lager.

Roelants, Gaston

Belgisch hardloper van wereldklasse. Verbeterde in 1963 het wereldrecord op de 3000 m steeplechase. Op dit onderdeel werd hij Europees kampioen (1962) en Olympisch kampioen (1964). Op de lange afstand verbeterde Gaston Roelants in 1966 het wereldrecord op de 20 kilometer (58:06:02) en het werelduurrecord (20.664 meter). In 1972 werden beide records door Roelants nogmaals scherper gesteld: 57:44:04 (20 kilometer) en 20.878 meter (werelduurrecord).

Roken

Sporten en roken gaan niet samen. De Koolmonoxide zorgt ervoor dat je bloed minder zuurstof kan vervoeren. Roken vermindert het prestatievermogen vooral bij duursporten. Het conditieverlies bij deze sporten kan oplopen tot 10 procent.

Rono, Henry

Henry Rono is een Keniaans hardloper uit de eindjaren 70. Verbeterde in 1978 in 81 dagen vier wereldrecords: 10.000 meter, 5.000 meter, 3.000 meter en de 3.000 meter steeple chase.

Rode bloedcellen

Rode bloedcellen verzorgen het zuurstoftransport door het lichaam. In de rode bloedcellen zit hemoglobine wat zich kan binden met zuurstof. Dus zeer belangrijk voor duursporters. IJzer is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine. IJzerrijke voeding kan een eventueel te kort voorkomen. Het bloedvolume bestaat uit ongeveer 50% rode bloedcellen. Zie ook: Bloedcellen.

Rode spiervezels

De rode spiervezels (of Slow Twitch) zijn de vezels die langzaam samentrekken. Omdat ze betrokken zijn bij de aŽrobe arbeid hebben duursporters in verhouding veel rode spiervezels. Krachtsporters daarentegen beschikken over meer witte, snel samentrekkende spiervezels. Voor meer info: Spiervezels.

Runners high

Tijdens het hardlopen worden endorfines aangemaakt. Deze stofjes zorgen ervoor dat je je vooral na afloop van een training (vooral lange duurloop) plezierig voelt. Voor meer info: Runner's high.

Ruptuur

Geheel of gedeeltelijke verrekking of verscheuring van de banden, pezen of spieren.

Rust

Rust is minstens even belangrijk als trainen. Als de volgende training plaats vindt op het moment dat je nog niet voldoende herstelt bent zal het trainingseffect niet optimaal zijn. Of erger: negatief zijn. Het is de kunst te gaan trainen op het moment dat het herstel (de Supercompensatie) het hoogst is. Bij enkele zware trainingsdagen achter elkaar vindt tussen de trainingen onvoldoende herstel plaats. De supercompensatie wordt dan bereikt de dagen (waarin je rustig traint) na deze zware trainingsperiode.

Rusthartslag

Is het aantal hartslagen per minuut in rust. Neem enkele dagen voor het opstaan je hartslag op. Het gemiddelde is dan je rusthartslag. De rusthartslag zegt veel over je conditie, wordt deze lager dan gaat je conditie vooruit. Voor meer info: Rusthartslag en Trainen met hartslagmeter.

Ruststofwisseling

Of basaal metabolisme. Ook basal metabolic rate (BMR) genoemd. Is het energieverbruik in complete rust. Deze is afhankelijk van lichaamsgewicht, geslacht en leeftijd. Gemiddeld is het verbruik van de ruststofwisseling gelijk aan 1500 kcal per dag. Voor meer info: Rekenmachine calorieverbruik per dag.

Hardloop ABC