ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloop ABC

Hardloop ABC

Gastrocnemius

Gastrocnemius is de lange kuitspier. Voor meer info: Rekoefeningen.

Gebrselassie, Haile

Haile Gebrselassie (geboren op 18 april 1973) is een Ethiopische atleet. Hij is ťťn van de grootste langeafstandslopers uit de hardloopgeschiedenis. Werd tweemaal Olympisch kampioen (in 1996 en 2000 op de 10.000m) en achtmaal wereldkampioen (onder andere op de 1500 m indoor en 3000 m indoor en 10000 m). Verbeterde op 30 september 2007 in Berlijn het wereldrecord op de marathon: 2:04:26.

Gember

Gember heeft vooral invloed op een goede spijsvertering en het verbranden van calorieŽn. Ook kan gember helpen tegen reisziekte.

Gewicht

Zie: Lichaamsgewicht.

Gewricht

Een gewricht is een beweegbare verbinding tussen twee botten. Bijvoorbeeld: kniegewricht. Om de beweging soepel te laten verlopen zijn de botten in het gewricht beschermd met kraakbeen. Met behulp van gewrichtsbanden (of ligamenten) wordt het een en ander op z'n plaats gehouden.

Glucose

Glucose is een eenvoudige koolhydraat die voorkomt in vruchten. Een andere benaming is druivensuiker. In tegenstelling tot andere koolhydraten kan glucose zeer vlug door het bloed worden opgenomen.

Glycemische index (GI)

De glycemische index van een koolhydraat geeft aan hoe snel de glucosespiegel van het bloed stijgt na het nuttigen van een bepaald voedsel. Hoe hoger de index hoe slechter. Goede koolhydraten zijn produkten die onder de glycemische index van 50 blijven. Daarboven zijn slechte koolhydraten.

  • Enkele slechte koolhydraten: alle geraffineerde meelsoorten, suiker, honing, melk chocolade, koekjes, aardappelen, rozijnen, bruin brood en banaan.
  • Enkele goede koolhydraten: volkorenbrood, melkproducten, appels, sinaasappels, fructose, noten en meeste peulvruchten.

Glycogeen

Glycogeen is koolhydraatvoorraad in de vorm van glucose dat vooral in lever en spieren is opgeslagen. Deze energievoorraad is een snel beschikbaar. Bij wedstrijden langer dan een uur is het belangrijk dat deze koolhydraatvoorraad maximaal is. Door de dagen voor de wedstrijd een speciaal programma te volgen kan de koolhydraatvoorraad vergroot worden. Voor meer info: Wedstrijdvoorbereiding.

Goretex

Deze stof houdt regen tegen. Transpiratie kan wel naar buiten. Hierdoor is de stof waterdicht en ademend. Voor meer info: Hardloopkleding.

Granen

Granen bevatten bijna alle belangrijke voedingsstoffen. Het is rijk aan eiwitten, koolhydraten , mineralen (calcium, ijzer, kalium, magnesium), vitamine (B1, B2, B6, E, foliumzuur, nicotinezuur) en vezelstoffen. Het bevat geen vitamine C. De belangrijkste granen zijn: tarwe, rogge, gerst, haver, rijst en maÔs.

Griep

Griep kan na weken nog z'n sporen achterlaten. Je moet daarom de training nadat je bent hersteld weer geleidelijk opbouwen. De eerste week doe je wat duurtraining in rustig tempo. Als dat goed gaat kun je de training in drie weken opvoeren tot het oude niveau.

Groeihormonen

Een groeihormoon stimuleert de groei van het lichaam. Het beÔnvloed niet alleen de groei bij kinderen, ook stuurt het de ontwikkeling bij volwassen. Bij volwassen is het belangrijk voor de groei van spieren en het onderhoud van organen en sterke botten. Na afloop van een stevige inspanning is de productie van het groeihormoon groot.

Groenten

Net als fruit is het belangrijk genoeg groenten te eten. Groenten en fruit zijn voedingsmiddelen die in die weinig calorieŽn en veel voedingsstoffen bevatten. Groenten zijn rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezels. Geadviseerd wordt om per dag 200 gram groenten te eten.

Hardloop ABC






Overzichten
Looptraining

Hardloopschema's

Hardloopblessures

Hartslagmeter

Wedstrijden

Sportvoeding

Ideale gewicht

Tools

Hardlopen

Extra

Tips

Boeken

Site