ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloop ABC

Hardloop ABC

Natrium

Mineraal dat vooral via gewoon tafelzout wordt opgenomen. Is noodzakelijk voor het handhaven van de osmotische waarde van de bloed- en weefselvloeistof in het lichaam. Over het algemeen krijgt het lichaam meer dan voldoende binnen via de normale voeding. Te veel aan natrium is slecht voor de nieren, geeft kans op een hoge bloeddruk en kan leiden tot botontkalking. Matig daarom je zoutgebruik.

Negatieve split

Negatieve split betekend dat het eerste gedeelte van een wedstrijd of duurtraining langzamer gaat als het tweede deel. Bijvoorbeeld: rondje 20 km, eerste 10km in 55 minuten, tweede 10km in 50 minuten.

Neus

Je kunt het beste via je mond in- en uitademen, omdat de mondopening een stuk groter is dan de twee neusgaten.
Het is ook zo, dat je bij een pittige inspanning je wel via je mond moet ademen, omdat je veel meer zuurstof nodig hebt en ademhaling via je neusgaten dan te kort schiet. Met behulp van Breathe Right neusstrips is het mogelijk de ademhaling via de neus te verbeteren.

Nieren

De hoofdtaak van nieren is het zuiveren het bloed van afvalstoffen. Het product dat de nieren hierbij maakt is urine.

Nijboer, Gerard

Nederlands marathonloper. In 1980 liep hij tijdens de Marathon van Amsterdam een Europees record in 2:09:01. Het Nederlands record raakte hij pas in 2003 kwijt aan Kamiel Maase Tijdens de olympische spelen in moskou 1980 won Gerard Nijboer een Zilveren medaille. In 1982 werd hij in Athene Europees Kampioen.

Nordic Walking of sportief wandelen

Bij Nordic Walking wandel je met wandelstokken (of poles). Het wandeltempo is iets lager dan Powerwalking. Door het gebruik van wandelstokken is deze vorm van wandelen intensiever. Dit komt omdat je veel meer gebruik maakt van je bovenlichaam (onder andere nekspieren, borstspieren, buikspieren). Ook worden de knieŽn, voeten en heupen worden minder belast. Nordic Walking is daarom uitstekend geschikt voor mensen die problemen ondervinden met bovengenoemde gewrichten. De hartslag is vergeleken met Powerwalking zo'n 10% hoger. Het energieverbruik is ook een stukje hoger: 480 kcal per uur (voor iemand van 60 kg). Voor meer info: Wandeltraining.nl.

Noten

Over het algemeen bevatten noten de volgende vitamines: E, B1, B2 en B6. Ook zijn ze rijk aan de mineralen calcium, magnesium, ijzer, fosfor, zink, koper en kalium. Daarnaast bevat het de nodige proteÔnen en onverzadigde vetten.

Nurmi, Paavo

Paavo Nurmi was een grandioos Fins hardloper uit het begin van de vorige eeuw. Nurmi won in zijn loopcarriŤre
negen gouden en drie zilveren olympische gouden medailles, daarnaast verbeterde hij 22 keer een wereldrecord over afstanden tussen de 1500m en 20 kilometer. Tijdens een voorbereidingswedstrijd voor de olympische spelen van 1924 verbeterde hij binnen een uur twee wereldrecords: de 1500m (3.52.6) en daarna 5000m (14.28.2).

NutriŽnten

NutriŽnten zijn voedingsstoffen die onmisbaar zijn voor het goed functioneren van het lichaam. Ze worden daarom ook essentiŽle voedingsstoffen genoemd. Het zijn ook stoffen die het lichaam niet (of gedeeltelijk) kan aanmaken. Er bestaat 50 nutriŽnten: twintig vitaminen, twintig mineralen, aminozuren en enkele vetzuren.

Hardloop ABC






Overzichten
Looptraining

Hardloopschema's

Hardloopblessures

Hartslagmeter

Wedstrijden

Sportvoeding

Ideale gewicht

Tools

Hardlopen

Extra

Tips

Boeken

Site