ALLES OVER HARDLOPEN

Looptips van de maand

Looptips voor oktober

  • Hieronder enkele tips die verband houden met oktober en het begin van de herfst.
  • Eind oktober begint de wintertijd. Op de laatste zondag van oktober wordt de klok een uur teruggezet. Hierbij een tip om nog even te genieten van het uurtje langer licht in oktober. Houdt er bij het samenstellen van je trainingsschema rekening met dat extra uurtje langer licht. Als het in je wedstrijd planning past kan je het beste in oktober wat meer intervaltraining of vaartspel (in de duinen) doen. Tijdens de donkere wintermaanden ligt de nadruk op de lange rustige duurlopen.
  • In oktober begint ook het crossseizoen. Het is erg aantrekkelijk om voor de afwisseling aan enkele crosswedstrijden mee te doen. Je wordt er bovendien sterker van.
  • Omdat een vitaminetekort dreigt moet je zorgen voor voldoende vitaminen. Neem eventueel een vitaminepreparaat.
  • Vitaminepreparaten kunnen een slechte voeding niet goedmaken.
  • Zie ook: Veelgestelde vragen over vitaminen en mineralen.
  • Winterkost tip: stamppot boerenkool.< In geen andere koolsoort zitten meer vezels, meer koolhydraten, meer eiwitten en het barst bovendien van de vitamine C, ijzer en kalk.
  • Veel mensen hebben deze periode last van verkoudheid. Probeer als het enigszins mogelijk is te voorkomen dat je dicht bij mensen in de buurt komt die verkouden of grieperig zijn. Verkoudheden en griep ontstaan door virussen die worden overgedragen met name via de handen en door de lucht (niezen).
  • Omdat de herfst nat en winderig kan zijn hierbij nog een tip over verkoudheid. Gemiddeld hebben we vier per jaar last van de gewone verkoudheid. Als je daar (veel) vaker last van hebt kan dat betekenen dat je trainingsschema te zwaar is. Zie ook: Tips om niet ziek te worden.
  • Tijdens de koude wintermaanden heeft ons lichaam meer brandstof nodig. Doordat de buitentemperatuur lager is verbruiken we meer energie om ons lichaam op temperatuur te houden.
  • Omdat op de laatste zondag van oktober de klok een uur wordt teruggezet kan je wat langer doorslapen of …. een extra lange duurloop doen.
  • Wanneer je tijdens de donkere en gure maanden minder wilt gaan lopen is dat geen probleem. Het beste kan je dan één keer per week een rustige (lange) duurloop doen en één keer wat harder: tempo 2 training of Vaartspel. Doe bij de rustige duurloop ook regelmatig op het laatst wat sprintjes van 100 m.
  • Zorg er voor dat je gezien wordt in het donker. Gebruik reflecterend hesje, lampje of reflecterende bandjes. Zie ook: Hardlopen in het donker.
  • Tenslotte: Smoesjes om niet te gaan hardlopen.
  • En Tips voor hardlopen in de stad.






Overzichten
Looptraining

Hardloopschema's

Hardloopblessures

Hartslagmeter

Wedstrijden

Sportvoeding

Voeding

Ideale gewicht

Tools

Hardlopen

Extra

Tips

Boeken

Site