ALLES OVER HARDLOPEN

Beste 10 tips voor gevorderden hardlopers



  • Als gevorderden hardloper is je conditie prima in orde. De nodige winst kan je nog halen in het verbeteren van je Looptechniek.
  • Probeer tijdens je lange rustige duurlopen regelmatig bewust op je Looptechniek te letten.
  • Wedstrijdschoenen zijn lichte loopschoenen met minder demping en steun dan gewone Hardloopschoenen. Omdat een wedstrijdschoenen lichter zijn besparen ze je ietsje loopenergie. Een groter voordeel van wedstrijden lopen op Wedstrijdschoenen is het psychologische effect.
  • Voldoende rust tussen de trainingen is minstens even belangrijk als de training. Voor tips: Sneller herstellen en Hersteltraining.
  • Hardlopers lopen vaak dezelfde hardlooproutes. Het is aantrekkelijk: je weet wat je kan verwachten. Het is ook de moeite waard om meer afwisseling aan te brengen in je looprondjes: Tips voor variatie van je hardlooproutes.
  • Heb je een wedstrijd min of meer voluit gelopen en ben je zeer tevreden over je tijd, loop dan de eerste weken geen wedstrijd. Als je al snel een wedstrijd doet gaat deze waarschijnlijk een stukje minder goed. En dus slecht voor je motivatie. Het is beter een tijdje te genieten van je prestatie.
  • Veel gevorderden hardlopers ontwikkelen in de loop van de tijd vaste trainings-gewoontes. Op zich is daar niets mis mee, het geeft structuur in je trainingen. Het is echter beter in de loop van het trainingsjaar variatie aan te brengen in je trainingen.
  • Duursporters kunnen krachttraining doen met relatief weinig gewicht en veel herhalingen (10 tot 15). Voor info: Krachttraining tips.
  • Na training is voeding de belangrijkste factor waarmee je je prestatievermogen kunt verbeteren.
  • Voor nog veel meer tips: Tips voor gevorderden.