Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten
Zoeken in Runinfo.nl via Google

 
 
 

Informatie hardloopschoenen

 

Banner sport Hardlopen2 728x90

 

Uitgelicht: Nike Air Pegasus+ 30 Shield

 

Een hardloopschoen is geschikt als het voldoende steun en demping geeft. Deze geschiktheid is afhankelijk van je loopstijl, je type voet en je lichaamsgewicht. De gewone neutrale standaard schoen is alleen geschikt voor degene met een goed looppatroon en eventueel voor hen die niet al te vaak hardlopen. Als er wel een aanpassing noodzakelijk is kan je in eerste instantie kiezen voor een hakverhoging (bij achillespees en kuit problemen) of voor een inlegzool (deze zijn verkrijgbaar in allerlei soorten). Deze binnenzool zorgt voor correctie van het looppatroon en geeft meer steun. Als deze aanpassingen onvoldoende zijn geeft een hardloopschoen die het looppatroon corrigeert vaak een goed resultaat.


Looppatroon-analyse
Om een beeld te krijgen van het looppatroon zijn er verschillende methodes ontwikkelend.
Door het maken van een film met behulp van een loopband.
Een voetafdruk.
Via een glasplaat (met een spiegel).
Door gewoon buiten een stukje te lopen.
Ook een oude loopschoen geeft de nodige informatie. Aan de hand van slijtage van de zool en de vorm van de schoen (scheefstand) kan een niet juist looppatroon worden afgeleid. Zo is een sterke vorming van de hielkap naar links van de rechter schoen een teken van overpronatie. Ook zijn (lichte) blessures een aanwijzing dat het looppatroon niet (helemaal) goed is.


Overpronatie en supinatie
De meest voorkomende afwijking is dat de voet te veel naar binnen zakt, waardoor de achillespees te zwaar belast wordt. Dit kan worden voorkomen door te kiezen voor een schoen die deze overpronatie tegengaat. Bij dit type schoen is de linker hak en de binnenzijde van de tussenzool het materiaal duidelijker steviger.
Bij supinatie problemen gebeurt het tegenovergestelde: de voet zakt te veel naar buiten. Om overbelasting bij supinatie te voorkomen kies je voor een neutrale hardloopschoen met een goede demping.


Hardloopschoen kopen
Na de looppatroon-analyse ga je de meest geschikte loopschoen bepalen, door een stukje te lopen op verschillende schoenen. Begin met neutrale schoen, omdat dan de eventuele afwijking het grootst is. Samen met de verkoper ga je na bij welke schoen de eventuele afwijking het geringst is. De verkoper let daarbij vooral op de grootte van de achillespeeshoek en het doorzaken van de voet. Ook het gewicht van de loper is belangrijk bij het bepalen van de juiste schoen. Een zwaardere loper heeft een schoen met meer schokdemping nodig.
Tenslotte nog iets over het bepalen van de schoenmaat. Draag sokken die even dik zijn als waarmee je hardloopt. Zorg er voor dat de langste teen een ruimte heeft van ongeveer 1 cm. Houdt er ook rekening mee dat je voeten s middags meer uitgezet zijn als s morgens vroeg. Ook de breedte van de voet is van belang. Schoenen zijn verkrijgbaar met een smalle en een brede leest. Een damesmodel is smaller.
 
Neem je oude loopschoenen mee. Aan de hand van slijtage van de zool en de vorm van de schoen (scheefstand) kan de verkoper je looppatroon afgeleiden.
   
Probeer verschillende merken loopschoenen. Ieder schoenmerk heeft weer andere eigenschappen.
   
Pas je hardloopschoenen met sokken die je ook gebruikt tijdens het hardlopen.
   
Hardloopschoenen mogen ook niet te breed zijn.
   
Koop je loopschoenen niet in de ochtend. Je voeten zetten in de loop van de dag wat uit.
   
Voor nog veel meer informatie en tips: Hardloopschoenen kopen.
   

Banner sport Hardlopen2 300x250  


Levensduur hardloopschoen
Een hardloopschoen heeft tijdens zijn leven heel wat te verduren. Per stap moet 2 tot 3 maal het gewicht van de loper worden verwerkt. Na 1500/2000 km (dat is na een jaar bij 30/40km per week) is de schokdemping en de stabiliteit over het algemeen wel verbruikt. De levensduur is ook afhankelijk van het gewicht en de loopstijl van de loper. Een loper met een laag gewicht heeft nu eenmaal minder schokdemping nodig. Als de buitenzool versleten is kan deze eventueel vervangen worden.


Hardloopsokken
Door het dragen van speciale hardloopsokken (een bekend merk is Falke) wordt het vocht beter afgevoerd. Ook kan het blaren voorkomen. Let er bij de aanschaf van sokken vooral op dat deze naadloos zijn. De betere sokken hebben hielbescherming  teenbescherming en zijn voorzien van een links en rechts merkteken.


Wedstrijdschoenen
Wedstrijdschoenen zijn lichte loopschoenen met minder demping en steun dan  gewone hardloopschoen. Omdat een wedstrijdschoen lichter is besparen ze je loopenergie. Een ander voordeel van wedstrijden lopen op wedstrijdschoenen is het psychologische effect. Wanneer je blessuregevoelig bent kan je beter niet te veel wedstrijden doen op wedstrijdschoenen, omdat de steun en demping minder is.


Spikes
Spikes zijn zeer lichte wedstrijdschoenen met spikepuntjes. Spikes zorgen voor meer grip. Ze worden gebruikt tijdens baanwedstrijden en crosswedstrijden. Voor wegwedstrijden zijn ze alleen geschikt tijdens de winter bij gladheid. Omdat de demping en steun maar zeer gering is mag je spikes niet te vaak gebruiken om blessures te voorkomen.


Veters strikken
Veel hardlopers zijn zich niet van bewust hoeveel invloed de manier van veters strikken kunnen hebben op het voorkomen en genezen van hardloopblessures. Voor meer info: Veters strikken.


Tenslotte
Loop niet altijd op schoenen die alles corrigeren, omdat je spieren en pezen niet meer gestimuleerd worden zich te versterken. Ze worden eerder zwakker. Wissel daarom regelmatig van schoen. Als je binnen een paar maanden nieuwe schoenen nodig hebt koop ze dan nu; het oude paartje kan je dan gebruiken om je spieren en pezen te versterken. Uiteraard neem je niet te veel risico.


Goedkope hardloopschoenen
Bestel nu hardloopschoenen bij Zalando.nl.
Ze verkopen zo'n 1000 verschillende hardloopschoenen. Genoeg keus dus.
Dames: Stabiliteit en Demping en Lichtgewicht.
Heren:  Stabiliteit en Demping en Lichtgewicht.
 
Stuur door

 

 

 

 

 

Start: Januari 2001 Laatst gewijzigd op: