Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten
Zoeken in Runinfo.nl via Google

 
 
 

Spreekwoorden en gezegden

 

 

 
 

Hierbij een overzicht van spreekwoorden en gezegden die verband houden met hardlopen. Het merendeel is goed te gebruiken bij het maken en uitvoeren van je trainingsschema.

 
De man met de hamer tegenkomen

Uitgeput raken tijdens een zware lichamelijke inspanning. Deze man staat vaak op het 30 km punt bij de marathon.


Te hard van stapel lopen

Iets te rap aanpakken. Geldt niet alleen voor wedstrijden, maar ook voor je trainingsschema.


Goed gereedschap is het halve werk

Met goed gereedschap gaat een klus gemakkelijker. Voor hardlopers zijn goede loopschoenen belangrijk. Ook geschikte hardloopkleding bij elk weertype mag je niet onderschatten.


Een goed begin is het halve werk

Door goede planning, vordert het werk sneller. Neem dus de tijd bij het maken van je trainingsschema.


Zich uit de naad lopen

Erg vlug en hard werken. Bij het uitvoeren van je trainingsschema moet je dat niet te vaak doen, omdat dan overtraindheid dreigt.


De boog kan niet altijd gespannen zijn

Je moet je ook regelmatig ontspannen. In je trainingsschema moeten ook rustige perioden zitten.


Het gaat met vallen en opstaan

Ook veel toplopers zijn door diepe dalen gegaan. Leer van je fouten.


Voet bij stuk houden

Niet afwijken van je voornemens. Verander niet zomaar je trainingsschema als het even tegenzit.


Wie niet sterk is moet slim zijn

Geldt niet alleen voor wedstrijden, maar ook voor het opstellen van je trainingsschema.


Wat goed is komt snel

Mensen met veel looptalent zullen snel aan de top staan.


Hardlopers zijn doodlopers

Doe iets niet te snel. Ga tijdens wedstrijden niet te snel van start.


Geduld is een schone zaak

Het is verstandig om geduldig te zijn. Neem gewoon genoeg tijd voor het uitvoeren van je trainingsschema.


Al doende leert men

Door iets regelmatig te doen, leer je het wel. Dit geldt speciaal voor looptechniek training.


Een ezel stoot zich geen tweemaal aan de zelfde steen

Het is erg dom om twee keer dezelfde fout te maken. Leer van je fouten bij het maken van je trainingsschema.


Goedkoop is duurkoop

Wanneer je iets goedkoop koopt, kan het later veel geld kosten. Goedkope loopschoenen kunnen blessures veroorzaken.


Hoogmoed komt voor de val

Wie zijn kwaliteiten te hoog inschat komt te val. Een te zwaar trainingsschema zal geen resultaat geven.


Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd

Heb waardering voor wat je hebt bereikt. Als de tijd bij een wedstrijd een beetje tegenvalt zorg er dan voor dat je toch tevreden bent.


Beter laat dan nooit

Na goede en bedachtzame voorbereiding kan je ook op latere leeftijd een marathon lopen.


De laatste loodjes wegen het zwaarst

Het laatste gedeelte van een zware taak is vaak het moeilijkst. Dat geldt speciaal voor de marathon (training).


Overdaad schaadt

Te veel is niet goed. Je trainingsschema moet geleidelijk worden opgebouwd.


Rust roest

Als je bepaalde vaardigheden niet meer doet, zullen ze in de loop van de tijd steeds moeilijker gaan. Bij de behandeling van hardloopblessure is het belangrijk dat je blijft bewegen (fietsen, wandelen of langzaam dribbelen).


De beste stuurlui staan aan wal

Buitenstaanders hebben vaak ondoordachte opmerkingen. Laat je niet teveel be´nvloeden door mensen die niet hardlopen.


Van uitstel komt afstel

Als je iets niet meteen doet, wordt het vaak niet meer gedaan. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je de wedstrijden op een gezonde manier kunt uitlopen.


Water bij de wijn doen

Tussenoplossing vinden. Soms is het noodzakelijk en verstandig je trainingsschema naar beneden aan te passen.


Waar een wil is, is een weg

Als je iets erg graag wilt, kan je een manier vinden om het doel te bereiken. Als het met je trainingsschema niet wilt lukken, probeer het zo aan te passen dat je wel je doel bereikt.


Men moet het ijzer smeden als het heet is

Het is verstandig iets te doen als de omstandigheden gunstig zijn. Doe je wedstrijden als je in vorm bent.


Na regen komt zonneschijn

Na tegenslag komt er voorspoed. Na slechte looptijden komen er betere looptijden.


Door de zure appel bijten

Een niet leuk werk afmaken. Soms zullen je trainingen minder plezierig zijn.


Het been stijf houden

Niet toegeven. Probeer tijdens wedstrijden iemand wel bij te houden.


Zijn beste beentje voorzetten

Iets zo goed mogelijk proberen te doen. Dit geldt niet alleen voor hardlopen.


Volgens het boekje

Iets volgens de voorschriften doen. Houd je zoveel mogelijk aan je trainingsschema.


Door de bomen het bos niet meer zien

Door een onoverzichtelijke situatie het overzicht verliezen. Het is belangrijk dat je bij het uitvoeren van je trainingsschema de hoofdzaken blijft inzien.


Met een bord voor de kop lopen

Niet open staan voor andere ideeŰn. Praat met mensen over hardlopen. Het is leerzaam en bovendien motiverend.


Te veel hooi op je vork nemen

Te hard werken. Een te zwaar trainingsschema is onverstandig.


Waar gehakt wordt, vallen spaanders

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Soms moet je je trainingsschema aanpassen na een te zware trainingsperiode.


De teugels laten vieren

Minder strenge regels er op na houden. In je trainingsschema moeten ook rustige perioden zitten.


Er is geen touw aan vast te knopen

Er niets van begrijpen. Tijdens het uitvoeren van je trainingsschema zul je soms tot verrassingen komen te staan. Laat je door de negatieve niet te veel be´nvloeden.


Alle zeilen bijzetten

Alles op alles zetten. Is vaak nodig om een nieuw persoonlijk record te lopen.


Doorgaan tot het gaatje

Doorzetten tot het einde. Tijdens een wedstrijd kan je de laatste kilometers nog veel tijd winnen.


De puntjes op de i zetten

De laatste belangrijke fase van een werk. Zorg voor een goede wedstrijdvoorbereiding.


Haastige spoed is zelden goed

Als je iets snel doet is de kans op fouten een stuk groter. Je trainingsschema moet geleidelijk worden opgebouwd.


Er leiden vele wegen naar Rome

Er zijn verschillende manieren om iets te bereiken. Wees flexibel bij het uitvoeren van je trainingsschema.


Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd

Neem voor een groot karwei voldoende tijd. Dit geldt speciaal voor het marathonschema.


De aanhouder wint

Wie blijft doorzetten, bereikt zijn doel. Ook alle toplopers hebben moeten doorzetten.


Alle beetjes helpen

Ook alle kleine onderdelen voegen iets toe aan een doel. Dit geldt speciaal bij de behandeling van blessures.


Bezint eer ge begint

Denk eerst goed na voor je ergens aan begint. Neem dus de tijd bij het maken van je trainingsschema.
 
 
Stuur door

sporttrends female 17112014 120x600

 

 

 

 

 

Start: Januari 2001 Laatst gewijzigd op: