Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten
Zoeken in Runinfo.nl via Google

 
 
 
 

Berekening ideaal vetpercentage

Bookmark and Share

 

 

 

 

Nieuw: Vetpercentage bepalen methode 2

 
Vetpercentage bepalen
Er zijn een aantal manieren om te hoeveelheid lichaamsvet te bepalen. De meest gebruikte is die van Huidplooimeting: op een aantal plaatsen op het lichaam wordt met behulp van een schuifmaat de dikte van vetlagen en huid bepaald. Met behulp een tabel wordt het vetpercentage bepaald. Een andere methode van berekening is Elektrodiagnose: deze is gebaseerd op het feit dat spieren meer water bevatten dan vet en daarom elektriciteit beter geleiden. Via de enkel wordt een elektrische lading naar de pols gevoerd. Aan de hand van de tijd die de elektrische lading nodig heeft om door het lichaam te gaan wordt het vetweefsel en spierweefsel bepaald.

Voor deze bovengenoemde technieken is bepaalde apparatuur nodig en enige deskundigheid noodzakelijk. Voor Runinfo.nl is daarom gekozen voor een methode waarbij dit niet nodig en bovendien redelijk (opgepast: dit telt alleen voor een gemiddeld gebouwd lichaam) betrouwbaar is. Je hebt alleen een meetlint en weegschaal nodig.  
Banner sport Hardlopen2 300x250
 

Bij deze methode van vetmeting wordt gebruik gemaakt van lichaamsgewicht, taille (ter hoogte van je navel) en geslacht.

 


Wat is je geslacht:

Wat is je gewicht:  kg  (decimaal met punt)

Je omtrek taille:  cm

Zo correct?

Je vetpercentage is  %
 

Onderstaande tabel geeft de ideale waarden aan.
 

Vetpercentage

Leeftijd   Man   Vrouw
17-29   15%   25%
30-39   17%   27%
40 en ouder.   20,0%   30%
 
 
Vetmassa en vetvrije massa bepalen
Wanneer je vetpercentage bekend is kan je ook je vetmassa en vetvrije massa berekenen. Je vetvrije massa is je lichaamsgewicht verminderd met je vetmassa. Als je dit weet kan je ook berekenen hoeveel vet je kwijt moet raken om een bepaald vetpercentage te bereiken.

Voorbeeld berekening
Je weegt 70 kg en je heb een vetpercentage van 20 procent. Dit percentage wil je verlagen naar 15 procent.

Je huidige vetmassa is 14 kg (20 % van 70).
Je vetvrije massa is dus 70 - 14 is 56 kg.
Die 56 kg moet dan 85 (100 15) procent van het lichaamsgewicht worden.
Dus 1 procent is 0,66 kg (56 gedeeld door 85).
Dat betekent dus dat 15 procent (streef vetpercentage) 9,9 kg (15 x 0,66) is.
Je moet dus 14 - 9,9 is 4,1 kg vet kwijtraken.

Rekenmachine

Wat is je huidige gewicht: kg (decimaal met punt)

Wat is je huidige vetpercentage? % (decimaal met punt)

Wat is je streef vetpercentage? % (decimaal met punt)

Zo correct?

Je huidige vetmassa is: kg

Je huidige vetvrije massa is: kg

Je streef vetmassa is: kg

Je moet dus: kg vetmassa kwijtraken.

Opmerking
Je vetvrije massa mag niet afnemen, omdat het onder andere ten koste gaat van spierweefsel.
 
Stuur door




Probeer nu een
proefabonnement

 

  01. Banner Sport Running Dames 728x90

 

 

 

Start: Januari 2001 Laatst gewijzigd op: