Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten
Zoeken in Runinfo.nl via Google

 
 
 
 

Berekening ideale gewicht

Bookmark and Share

 

  

 

 

Nieuw: Tailleomvang en gezond gewicht

 
Methode 1
 
Bij de eerste methode om het ideale lichaamsgewicht te bepalen wordt gebruik gemaakt van lichaamslengte, borstomvang en geslacht.
   

Wat is je geslacht:

Wat is je lichaamslengte: cm

Wat is je borstomvang: cm

Zo correct?

Je ideale gewicht is kg
001. Sport female 210314 300x250
Opmerking
Deze methode is het best toepasbaar voor gemiddelde lichaamsmaten. Voor een vrouw is dat: 170 cm (lengte) en 90 - 97 cm (borstomvang). En de lengte van een gemiddelde man is 181 cm met daarbij een borstomvang van: 94 - 101 cm.
 
 
Methode 2 Body Mass Index ( BMI )
 
Deze methode (andere benaming is Quetelet-index) geeft indicatie of je gewicht bij je lichaamslengte past. Je gewicht wordt gedeeld door je lengte in het kwadraat. Je zit goed als de uitkomst ligt tussen de 18,5 en 25. Daaronder ben je te mager in verhouding met je lichaamslengte. Is je berekende index iets meer dan 25 dan ben je mogelijk iets te zwaar. Veel boven de 25 ben je ongezond dik. Voor mensen boven de 60 jaar is de BMI niet de juiste methode.

Opmerking
Omdat deze methode een schatting is van het ideale gewicht kan een BMI van even onder de 20 mogelijk ongezond zijn.


Volwassenen

Bepalen BMI
Wat is je lichaamslengte: cm

Wat is je gewicht: kg (decimaal met punt)

Zo correct ?

Je Body Mass Index is:
 

Body Mass Index

Onder de 18,5   Te mager.
Tussen 18,5 en 25   Goed. Gezond gewicht.
Iets boven de 25   Waarschijnlijk overgewicht.
Veel boven de 25 Te zwaar.
Boven de 32   Zwaar overgewicht.
 
 
Bepalen streefgewicht
Wat is je lichaamslengte: cm

Welk BMI wil je bereiken: index (decimaal met punt)

Zo correct ?

Je streefgewicht is dan: kg
 
Kinderen
Voor kinderen moeten de hier bovengenoemde BMI waarden voor de leeftijd en het geslacht worden gecorrigeerd. De BMI is niet juist omdat tijdens de groei het vetpercentage in verhouding met de lichaamslengte verandert. Ook is er een klein verschil tussen jongens en meisjes.

Bepalen BMI
Wat is het geslacht:

Wat is de leeftijd:

Wat is het gewicht: kg (decimaal met punt)

Wat is de lichaamslengte: cm

Zo correct ?

Body-Mass Index van het kind is:

Dit betekent:

Ondergewicht

Gezond gewicht

Overgewicht

Zeer dik

lager dan

tussen de

tussen de

hoger dan

 en 

 en

 

 
 
Methode 3
 
Als je geen zin of tijd (of wat dan ook) hebt om je borstomvang te meten kun je altijd nog gebruik maken van de derde methode. Deze is natuurlijk wel een stuk minder betrouwbaar.

Wat is je lichaamslengte: cm

Zo correct?

Je ideale gewicht is kg
 
 
Methode 4 tailletest
 
Meet met een meetlint je buikomvang. Hiervoor moet je de tailleomtrek tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen nemen. Hierbij mag je de meetlint niet te strak aantrekken.

Vrouwen
Minder dan 80 cm   Gezond
Tussen de 80 en 88 cm   Verhoogd risico
Boven de 88 cm   Sterk verhoogd risico

 
Mannen
Minder dan 94 cm   Gezond
Tussen de 94 en 102 cm   Verhoogd risico
Boven de 102  cm   Sterk verhoogd risico

Opmerking
Voor mensen boven de 50 is deze methode waarschijnlijk een geschiktere methode dan die van de Body Mass Index. Over het algemeen neemt de spiermassa af en de vetpercentage toe tijdens het ouder worden. Dit betekent dat het lichaamsgewicht bij de Body Mass Index berekening een minder goede verhouding weergeeft, omdat spierweefsel zwaarder is dan vetweefsel. 

Voor meer informatie: Tailleomvang en gezond gewicht.

 

Stuur door


 

  sporttrends female 17112014 728x90

 

 

 

Start: Januari 2001 Laatst gewijzigd op: